فیسبوک میداند که اینستاگرام برای مغز شما مضر است. محققان اینستاگرام در ارائه ای که در سال 2020 در صفحه پیام داخلی فیسبوک ارسال شد و توسط افشاگر فیسبوک افشا شد گفت: 32 درصد از دختران نوجوان گفتند که وقتی از بدن خود احساس بدی می کنند اینستاگرام حال آنها را بدتر می کند. در مورخ 2019، محققان گزارش دادند که ما از هر سه دختر نوجوان مشکلات تصویر بدنی را بدتر می کنیم.
همانطور که انتظار داشتید فیسبوک و اینستاگرام این اتهامات را رد می کنند. اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد اینستاگرام برای همه عالی نیست. بنابراین ما در مورد آن چه می توانیم انجام دهیم؟
اینستاگرام و عزت نفس
قبل از اینکه به ابزارهایی که میتوانیم استفاده کنیم نگاه کنیم مهم است که بفهمیم چرا ممکن است نیاز داشته باشیم که تغذیههای خود را با دقت بیشتری انتخاب کنیم. طبق تحقیقات خود اینستاگرام، “جنبه های اینستاگرام یکدیگر را تشدید می کنند تا یک طوفان کامل ایجاد شود”. این جنبهها اعتیاد آور بودن برنامه، فشار برای نشان دادن تنها بهترین لحظات شما و تمرکز بر زیبایی است.
رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام ما را تشویق میکند تا نسخههای ویرایش شده خود و زندگی خود را منتشر کنیم و خود را با سایر افرادی که این کار را انجام می دهند مقایسه کنیم: همه چیز در مورد لایکها است. برخی از محبوبترین محتوا افراد بسیار زیبا را در مکانهای بسیار زیبا انجام میدهند که کارهای بسیار زیبا انجام میدهند. هنگامی که ما زندگی واقعی خود را با رنگ آمیزی، روشنایی حرفه ای، سبک حرفه ای و عکسهای دقیق آنها مقایسه میکنیم زیرا این کاری است که مردم انجام میدهند میتواند تأثیر قابل توجهی بر عزت نفس ما داشته باشد.
در مطالعه سال 2018 عادات رسانه های اجتماعی نوجوانان، 43 درصد گفتند که برای ارسال مطالبی که آنها را زیبا نشان می دهد تحت فشار هستند. 37 درصد برای اشتراک گذاری مواردی که لایک یا نظرات زیادی را به همراه خواهد داشت احساس فشار کردند. یک مطالعه 2020 در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی در بین نوجوانان نشان داد که “رسانه های اجتماعی بسیار قوی با افزایش علائم افسردگی ارتباط دارد” به گونه ای که بازیهای ویدئویی و سایر فعالیتهای مبتنی بر صفحه نمایش ارتباطی ندارند.
ابزارهایی که اینستاگرام را به مکان بهتری تبدیل میکند
سه راه کلیدی وجود دارد که میتوانید اینستاگرام را به مکانی سالم برای گذراندن مسافرت تبدیل کنید. میتوانید از ابزارهایی برای محدود کردن استفاده از برنامه استفاده کنید به عنوان مثال با محدود کردن آن در زمانهای خاص یا اطمینان از اینکه ساعتها روی آن نخواهید ماند. شما میتوانید در مورد افرادی که دنبال میکنید گزینش بیشتری داشته باشید هرچند که البته این امر شما را از دیدن تبلیغات یا دنبالههای توصیه شده باز نمیدارد. و میتوانید از ابزارهای داخل اینستاگرام برای کنترل بیشتر آنچه میبینید استفاده کنید.
زمان کمتری را صرف جستجو کنید
گوشیها و تبلتهای اپل و اندروید ابزارهای بسیار خوبی برای محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش دارند. در iOS آنها را در Settings> Screen Time> App Limits و در Android در Settings> Digital Wellbeing & Parental Controls خواهید یافت. سپس میتوانید محدودیتهای روزانه را برای برنامه خود تعیین کنید بنابراین برای مثال ممکن است بخواهید دسترسی به یک ساعت در روز را محدود کنید. برای والدین نیز میتوانید از این ویژگی ها برای تعیین محدودیت در دستگاه های فرزندان خود استفاده کنید. در اندروید ، این کار را از طریق برنامه Family Link انجام میدهید.
اینستاگرام را به مکانی زیبا تبدیل کنید
درون خود برنامه اینستاگرام ویژگیهای زیادی وجود دارد که میتوانید از آنها برای تغییر نحوه عملکرد برنامه برای خود استفاده کنید. آنها در چندین بخش از صفحه تنظیمات پخش شده اند که میتوانید از نمایه خود به آنها دسترسی پیدا کنید.
اگر به Privacy< Settings بروید میتوانید از بخش کلمات پنهان برای مسدود کردن محتواهای احتمالی توهین آمیز یا محرک استفاده کنید. در Posts<Privacy< Settings میتوانید تعداد پسندیدن و مشاهده را غیرفعال کنید و افرادی را که می توانند به شما برچسب گذاری یا پیام دهند محدود کنید.
همچنین می توانید محتوایی را که مشاهده می کنید کنترل کنید. به Notifications< Settings بروید و می توانید اعلانهای ویدیوهای زنده را غیرفعال کنید (اما پخش خودکار انجام نشود؛ در برنامه تنظیماتی برای آن وجود ندارد) و تنظیمات برگزیده تبلیغات خود را نیز تغییر دهید. این تعداد تبلیغاتی را که مشاهده میکنید کاهش نمیدهد اما میتوانید از اینستاگرام بخواهید تا تبلیغات کمتری در مورد موضوعات خاص به شما نشان دهد.
چیزهای بد را کنار بگذارید
قطعاً باید Settings > Account > Sensitive Content Control را بررسی کنید. این به شما امکان میدهد قدرت فیلتر محتوای حساس اینستاگرام را افزایش دهید که دارای سه تنظیم است (دو مورد اگر زیر 18 سال دارید: گزینه Allow برای شما وجود ندارد): مجاز، محدود و حتی بیشتر. اجازه دهید فیلتر خاموش شود؛ محدودیت، تنظیم پیش فرض، تلاش برای جلوگیری از مشاهده محتوای ناراحت کننده یا توهین آمیز است. Limit Even More تهاجمیتر است.
اگر فکر میکنید منظور از محتوای اینستاگرام با ناراحت کننده یا توهین آمیز چیست این محتواهایی است که دستورالعملهای انجمن را نقض نمیکند اما ممکن است برای شما نامناسب باشد: محتوای جنسی واضح یا آشکار، محتواهایی که خشونت را به تصویر میکشند محتواهایی که به تصویر می کشند یا تبلیغ می کنند جراحی، و محتوای تلاش برای فروش محصولات مرتبط با سلامتی مانند مکملهای کاهش وزن.
به هیچکس اعتماد نکن
خوب، این کمی خشن است اما وقتی صحبت از اینفلوئنسرها می شود مهم است که تفاوت بین افراد مشهور سنتی و افراد مشهور رسانههای اجتماعی را درک کنید. ما درک میکنیم که مدونا به ما اهمیت نمی دهد و حتی نمیداند که ما وجود داریم. اما در رسانههای اجتماعی ما می توانیم آنچه را که رابطه اجتماعی نامیده میشود ایجاد کنیم یعنی زمانی که احساس می کنیم فردی معروف و دوست ما دوست است.
و این به این دلیل است که آنها مانند دوستان رفتار میکنند: آنها درباره روزهای بد مو و مشکلات روحی و روانی خود به ما می گویند ما را به اعتماد به نفس خود میرسانند و جنبه آسیب پذیر خود را نشان میدهند. اما آنها دوستان ما نیستند آنها آنجا هستند تا به ما وسایل بفروشند.
بازاریابان می دانند که ماهیگیری غم انگیز تعامل را تا 10 برابر افزایش می دهد و فروش ما را بسیار آسانتر میکند. بنابراین در حالی که شما اینفلوئنسر را تماشا می کنید، آنها در حال کار هستند که چگونه چیزی را به شما بفروشند. و این فروش همیشه صادقانه نیست: 122 از بزرگترین ستارگان اینستاگرام در بریتانیا به دلیل نقض قوانین تبلیغاتی با عدم اعلام اینکه برای تبلیغ چیزهایی حقوق دریافت می کنند، نام برده شده و شرمنده شده اند.
وقتی اداره استاندارد تبلیغات 224،000 پست تأثیرگذار بریتانیایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، متوجه شد که تقریباً یک چهارم از آنها تبلیغات بوده است اما فقط 35 درصد از این پستها به وضوح برچسب گذاری شده اند. متأسفانه هیچ چیزی در تنظیمات اینستاگرام وجود ندارد که بتواند شما را در برابر آن محافظت کند.