بر اساس گزارشهای Counterpoint Research و Omdia، علیرغم مشکلات زنجیره تامین در سال گذشته، بازار گوشیهای هوشمند موفق شد سال به سال رشد کند. برندگان کلی بازار، دو شرکت معمولی اپل و سامسونگ بودند، طبق گزارشها، سامسونگ در سال 2021 در مجموع پیشتاز بود در حالی که اپل در سه ماه آخر سال تسلط داشت.
اینکه چه کسی برنده شد و چه کسی دوم شد بستگی به یک موضوع دارد. با نگاهی به کل بازار سالانه، هر دو سامسونگ و اپل به ترتیب با 271 میلیون دستگاه و 238 میلیون دستگاه فروش در صدر قرار گرفتند. در پایان سال، آیفون با فروش 87 میلیون محصول برتری داشت. در حالی که فروش 67 تا 69 میلیون دستگاه سامسونگ برای آن دوره نامرغوب نیست، تفاوت قیمت آیفون 13 نسبت به چیزی شبیه به گلکسی A52 به این معنی است که حتی اگر این جفت تقریباً به همان رقم فروخته می شد، اپل سود بیشتری میبرد.
انتظار می رود با عرضه سری آیفون 13، قیمت کلی آیفون ASP [میانگین قیمت فروش] در 4Q برای اولین بار از 1000 دلار فراتر رود. جوسی هانگ، مدیر ارشد Omdia گفت: این منجر به نرخ رشد بالاتر درآمد در مقایسه با تعداد واحدها شد.
اگرچه سامسونگ ترکیبی از محصولات درجه یک مانند اپل را نداشت، اما کانترپوینت میگوید که محصولات تاشو این شرکت در بازار گرانقیمت به خوبی عمل میکنند و احتمالاً راه طولانیتری را در تبدیل گوشیهای تاشو به یک محصول اصلیتر از خودشان خواهند برد. الان هست.
اپل و سامسونگ تنها کسانی نبودند که سالهای خوبی داشتند. شیائومی برنده مدال برنز است و در سال 2021 به طور کلی 190 میلیون فروش داشته است، علیرغم اینکه آنر حتی در ایالات متحده فروخته نشده است، همچنین شاهد تجدید حیات جهانی بوده و اکنون پس از جدایی از هوآوی در بین 10 سازنده برتر گوشیهای هوشمند قرار دارد. این شرکت با گوشیهایی مانند آنر 50 و 50 پرو قوی بازگشته است و حتی قصد دارد در گوشیهای تاشو فرو رود. در سال 2021، 40 میلیون دستگاه فروخت. موتورولا به دلیل غیبت الجی همچنان شاهد رشد در بازار کمتر از 300 دلاری ایالات متحده است، در حالی که در آمریکای لاتین و اروپا با طیف وسیعی از تلفنهای دارای مشخصات خوب در حال گسترش است.
شایان ذکر است که بسیاری از مواردی که بازار گوشیهای اندرویدی را محدود میکرد، مشکلات عرضه بود که توسط همهگیری تشدید شد. ما محصولاتی مانند گوگل پیکسل 5a و گلکسی اس 21 فن ارادیشن سامسونگ را دیدیم که به زودی یا محدود عرضه شدند، و این برای دو شرکت بزرگ با جیبهای بسیار عمیق است. تحلیلگران بر این باورند که بدترین وضعیت در حال حاضر گذشته است و رشد آن در سال 2022 خواهد بود.